ספרים ופעילויות
איך מבקשים סליחה

כתבה: אמונה אלון / איירה: ג'ני מיילכוב / הוצאת קוראים

חולק בתשע"ז ב-20,000 עותקים

מריבות הן חלק מהחיים של כולנו, ושל ילדים צעירים בפרט. ספר המלווה צמד אחים מהמריבה, דרך בקשת הסליחה, אל הפיוס וההשלמה.

פעילות בחיק המשפחה English / русский

"כשאלעד בכה, נועם פתאום הצטער ורצה לבקש סליחה... אבל הסליחה לא יצאה לו מתוך הפה."

פעילות בחיק המשפחה

פעילות במעון

כל כך קשה להודות שטעינו ולהתנצל בפני חבר או אח, כל כך חשוב ללמוד לעשות זאת. איך מתקנים טעות, איך מבקשים סליחה?

פעילות בגן

גלריה

להדפסה לחצו כאן

כל כך קשה להודות שטעינו ולהתנצל בפני חבר או אח, כל כך חשוב ללמוד לעשות זאת.

איך מתקנים טעות, איך מבקשים סליחה?

 

כמו האחים בסיפור, לפעמים גם ילדי המעון פוגעים באחר "בלי כוונה". ההבנה החברתית שלהם מתפתחת ועלינו, המבוגרים, לסייע לטפח בהם את הרגישות לזולת והכישורים הנדרשים לשחק יחד בשלום.

פעוטות רק מתחילים לתפוס את המושג "סליחה". בעזרת הכוונה שלנו ותרגול חוזר ילדים צעירים לומדים לשלוט בעצמם, לבקש סליחה על מעשיהם ולהתפייס עם חברים.

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • תוכלו להמחיז את הסיפור בעזרת בובות או להעלות הצגה בהשתתפות המטפלות של מריבה ופיוס בין חברים. לאחר קריאת הספר אפשר להזמין את הילדים להמחיז בעצמם את הסיפור בעזרת הבובות.
  • הסיפור מתייחס לרגשות של ילדים צעירים. כדי לאפשר שיחה פתוחה בעקבותיו, כדאי להציג ולקרוא את הספר בקבוצות קטנות. בקריאה הראשונה של הספר מומלץ לעצור לאחר תיאור המריבה בין נועם לאלעד ולבקש מהילדים להציע רעיונות כיצד ניתן לפתור את המריבה.
  • כדאי לאפשר לילדים לעיין באיורים ולעקוב אחר מבטי האחים. מתי הם מחייכים, מתי הם עצובים?
  • איך אתם מתייחסים למריבות בין חברים במעון? האם יש לכם סימן מיוחד או טקס שעוזר לילדים להביע חרטה ולהמשיך לשחק יחד בשלום? תוכלו ללמד את הילדים שירים ומשחקי אצבעות, למשל "שולם שולם לעולם" או השיר "סליחה" מאת אריאלה סביר.
  • פעוטות רבים מתקשים בזיהוי הרגשות של חבריהם. תוכלו לשחק את "משחק הפרצופים": מציגים בפני הילדים ציורים של דמויות עם הבעות פנים שונות: פרצוף מחייך, כועס, בוכה וכד', ומבקשים מהם לנחש מהו הרגש בציור. יחד תוכלו לחשוב על מצבים אפשריים שגרמו לחיוך או לבכי. ניתן גם לשחק משחק בו הילדים מחקים את הפרצוף המופיע בציור ומספרים מתי הם הרגישו כך.
  • "בלי כוונה נעם רב עם אלעד, בלי כוונה הוא הרביץ לו ביד": איך קורה שרבים או מרביצים בלי כוונה? כדאי לשוחח עם הילדים על מקרים דומים שקרו במעון או בבית, ולהיזכר בפתרונות ובפיוס. בהמשך כאשר שני ילדי המעון רבים זה עם זה תוכלו להיזכר בסיפור, ולהזכיר לילדי המעון כיצד התפייסו נעם ואלעד.
  • תוכלו להראות לילדים את האיור בסוף הספר ולהסביר כי לבקשת סליחה תמיד שני שותפים: זה שהביע חרטה וזה שקיבל את ההתנצלות. כאשר את מתייחסת למקרים בהם ילדי המעון מתנצלים בפני חבריהם, רצוי לשבח גם את הילד שביקש סליחה וגם את הילד שסלח, כי "קשה לנחש מי משניהם היה יותר שמח".

הורים יקרים,

"כשאלעד בכה, נועם פתאום הצטער ורצה לבקש סליחה... אבל הסליחה לא יצאה לו מתוך הפה."

סליחה

כל כך קשה להודות בטעות ולבקש סליחה, כל כך חשוב ללמוד לעשות זאת.

איך מתקנים טעות, איך מבקשים סליחה?

ילדים צעירים רק לומדים לשלוט בעצמם, ואינם תמיד מתנהגים כראוי.

המסורת היהודית מדגישה את יכולתו כל אדם להכיר בטעות ולבחור ללכת בדרך הנכונה, ויחד עם זה את החובה של הזולת להתייחס ברגישות לאדם שטעה ולאפשר לו להמשיך הלאה ולתקן את מעשיו.

כהורים אנחנו יכולים לתת לילדינו דוגמה אישית - לא לחשוש להודות שטעינו, לבקש סליחה, ולדעת שהחכמה היא להצליח להודות בטעות ולהתקדם צעד נוסף קדימה.

פעילות בחיק המשפחה !

  • כדאי לעיין יחד באיורים. באיזה צעצועים משחקים נעם ואלעד? במה ילדיכם אוהבים לשחק – עם אחים, עם חברים, או לבד?
  • "בלי כונה נועם רב עם אלעד. בלי כונה הוא הרביץ לו ביד.": אפשר לשאול את ילדיכם כיצד ייתכן שנעם רב והרביץ בלי כוונה? האם גם להם קרה פעם דבר דומה?
  • כל אחד טועה לפעמים. אתם יכולים לשתף את הילדים במקרה בו הרגשתם צורך לבקש סליחה. האם היה לכם קשה? איך הרגשתם לאחר שביקשתם סליחה?
  • תוכלו להסתכל על האיור האחרון וחשוב יחד על השורות בסוף בסיפור. למה שני האחים שמחים? מי לדעתכם שמח יותר?
  • נעם ואלעד הם אחים, והם גם חברים טובים. מי החברים של ילדיכם? מה הם אוהבים לעשות יחד? בעקבות הסיפור תוכלו להזמין חבר לשחק יחד בביתכם.