ספרים ופעילויות
מר סביון וגברת רקפת

כתבה: רות אורן / אייר: שחר קובר / הוצאת כנרת זמורה-ביתן

חולק במעונות בשנת תשע"ח ב 23,000 עותקים

פרחי ארץ ישראל ונופיה מתארחים בשיריה המחורזים של רות אורן. בלוויית האיורים הצבעוניים והמשעשעים של שחר קובר השירים מביאים את הטבע אל סף הבית.

פעילות בחיק המשפחה English / русский

דקלומים קצרים אהובים מאוד על ילדים צעירים. הם מחדדים את הרגישות לשפה ולחריזה ומטפחים הנאה מספרות. פעמים רבות דקלומים שלמדנו בילדותנו מלווים אותנו לאורך החיים. הם ...

פעילות בחיק המשפחה

פעילות במעון

"מר סביון וגברת רקפת" הוא ספר שכולו שירים קצרים, והקריאה בו שונה מסיפור. בקריאת ספר שירים אין חובה לקרוא את כל השירים בבת אחת. אפשר לקרוא אחד, או כמה, אפשר להציע לילדים ...

פעילות בגן

גלריה

לגרסה להדפסה לחצו כאן

להוראות הכנת בובות אצבע לחצו כאן, לסרטון הדגמה לחצו כאן

 

דקלומים ושירים קצרים מלווים את חיי היומיום במעון, הם מעשירים את שפת הפעוטות וממלאים אותם בשמחה ובקצב.

השירים בספרה של רות אורן ייקחו את ילדי הגן לטיול בטבע של ארץ ישראל, למפגשים עם כלנית, רקפת וחרצית, ועם בעלי החיים שסביבנו.

"מר סביון וגברת רקפת" הוא ספר שכולו שירים קצרים, והקריאה בו שונה מסיפור. בקריאת ספר שירים אין חובה לקרוא את כל השירים בבת אחת. אפשר לקרוא אחד, או כמה, אפשר להציע לילדים לבחור שיר על-פי האיור. כדאי לחזור לשירים במהלך השנה, לפי העונה או מצב הרוח. טיול וקריאה נעימים!

קוראים יחד

  • כדאי לשבת בקבוצות קטנות ולאפשר לילדים לדפדף בספרים ולעיין מקרוב באיורים.
  • אפשר להמחיש את השירים בעזרת דמויות של הפרחים והחיות שמופיעים בספר. תוכלי לשים את הדמויות בסלסילה ולהזמין כל ילד בתורו להוציא פרח או חיה,. כל הילדים יכולים למצוא בספר את השיר המתאים ולקרוא אותו יחד.
  • אם תקראי לילדים את הספר מספר פעמים הם יכירו את השירים ויוכלו להצטרף אלייך בקול. האם יש שיר אהוב על הקבוצה? אפשר לנסות ללמד את הילדים לדקלם את כולו! עם חלוקת הספרים לבתים תוכלי לצרף להורים מכתב קצר ולהפנות אותם לשיר הנבחר, הם בוודאי ישמחו מאד לשמוע את ילדיהם מדקלמים אותו!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • אפשר להכין בובות אצבע של הפרחים והחיות ולהמחיז דרכן את השירים. הנחיות ודוגמאות לבובות תוכלו למצוא באתר
  • תוכלי להכין כתרי פרחים אותם יקשטו הילדים במדבקות. כאשר הילדים יחבשו את הכתרים, הגן יהפוך לגינה פורחת וצבעונית.
  • ניתן להביא אל הגן פרחים אמיתיים ולתת לילדים לחקור אותם בעזרת החושים: באיזה צבע הם? האם העלים שלהם חלקים או מחוספסים? האם יש להם ריח?
  • אלו פרחים צומחים סביבנו, אילו חיות קטנות אפשר למצוא בחצר או בדרך למעון? השירים מזכירים גם לנו, המבוגרים, את פלאי הטבע. כדאי לצאת החוצה ולחפש פרחים, פרפרים וחיות קטנות אחרות. אפשר לבקש מההורים לצלם את ילדיהם במפגש עם הטבע ולהציג את התמונות על קיר במעון.

לגרסה להדפסה לחצו כאן

להוראות הכנת בובות אצבע לחצו כאן, לסרטון הדגמה לחצו כאן

 

הורים יקרים,

דקלומים קצרים אהובים מאוד על ילדים צעירים. הם מחדדים את הרגישות לשפה ולחריזה ומטפחים הנאה מספרות. פעמים רבות דקלומים שלמדנו בילדותנו מלווים אותנו לאורך החיים. הם נחרטים בזיכרוננו ומזכירים לנו רגעים יפים של הנאה משפחתית.

 

"כדאי ללמוד מן הפרחים" (לאה נאור)

פרחים יפהפיים פורחים בארץ - כלנית, רקפת, חרצית ועוד! ספרה של רות אורן מצטרף למסורת עשירה של שירים וסיפורים עבריים המקרבים את ילדי ישראל לטבע. ההתבוננות בטבע וההיכרות עם החי והצומח מחברות את הילדים אל העולם ומסייעות להם להעריך את נוכחותם של הצמחים ובעלי החיים שסביבנו ולשמור עליהם.

 

 

קריאה מהנה!

פעילות בחיק המשפחה !

  • הפרח שלי: כדאי לשבת בנחת ולדפדף יחד בספר. אילו שירים אתם אוהבים במיוחד? ואילו פרחים? בשונה מסיפור רציף, אוסף של שירים ניתן לקרוא בכל סדר שתרצו - לבחור בכל פעם פרח אחר ולקרוא יחד את השיר שלו.
  • איפה הצפרדע? בכל עמוד בספר מופיעים גם בעלי חיים. ילדיכם יכולים לחפש את החיות שמסתתרות באיורים השונים. האם מצאתם את הצפרדע, הדבורים, הזיקית והזחל?
  • מר סביון וגברת רקפת – ההצגה! תוכלו לצייר ולצבוע את מר סביון, את גברת רקפת ודמויות אחרות מתוך השירים, להדביק אותם על מקלות ארטיק ולהמחיז את השירים.
  • חוזרים על חרוזים: כדאי לקרוא את השירים כמה פעמים. עם הזמן הילדים יכירו אותם ויוכלו להשלים את החרוזים.
  • טיול בעקבות פרחים: אילו פרחים גדלים בקרבת הבית שלכם? תוכלו לצאת לטיול ולחפש פרחים: לטעום חמציץ, לחוש את הקוצים של הוורד, לנשוף על סביון הסב ולהריח נרקיס נפלא. האם הפרחים שראיתם דומים לציורים שבספר?
  • ביקור במשתלה: אפשר לבקר במשתלה ולבחור יחד פקעות, זרעים או עציץ עם פרחים. ילדיכם יכולים לעזור להשקות את הפרחים בבית ולעקוב אחר צמיחתם.