ספרים ופעילויות
דוקטור אף וזנב

כתבה: יעל גובר / איירה: איה גורדון-נוי / הוצאת כנרת, זמורה-ביתן

חולקו כ-25,000 עותקים בשנת תשע"ט

מה יעזור לגיא החולה? המרק של סבתא? התה של סבא? תרופה? ואולי רק הכלבה יויו תצליח לעזור לו להרגיש טוב יותר? ספר חדש על כוחן המרפא של ידידות ואהבה.

פעילות בחיק המשפחה English / русский

מה עוזר לגיא להבריא? מרק של סבתא, תה של סבא, מנוחה, תרופה – והרבה אהבה! כל בני הבית מתגייסים לעזור לגיא, אפילו יויו הכלבה הנאמנה. והם מצליחים, כל אחד בדרכו.

פעילות בחיק המשפחה

פעילות במעון

"ביקור חולים וגמילות חסדים מביאים טובה לעולם" (אבות דרבי נתן ל') מחלות הן חלק מההווי של ילדי המעון, במיוחד בחודשי החורף. איך מרגישים כשחולים? מי מטפל בנו? כמה זמן עובר ...

פעילות בגן

גלריה

במעון נעמ"ת בית פרידה ברמלה לקחו את הספר לכיוונים שונים ויצירתיים בעבודה בקבוצות קטנות: משחקי לוטו, פאזל ובובת גרב לכלב. תמונות מהפעילויות השונות ניתן למצוא בקישור הזה.

 

להורדת/הדפסת ההצעות לפעילות במעון לחצו כאן

"ביקור חולים וגמילות חסדים מביאים טובה לעולם" (אבות דרבי נתן ל')

מחלות הן חלק מההווי של ילדי המעון, במיוחד בחודשי החורף.
איך מרגישים כשחולים? מי מטפל בנו? כמה זמן עובר עד שמבריאים וחוזרים לשגרה?
בסיפור, כל המשפחה מתגייסת ועוזרת לגיא להבריא: באמצעות תרופה, בהגשת תה, ובמיוחד – בתשומת לב ודאגה.

קוראים יחד

>> איפה יויו? כדאי להציע לילדים לדפדף בספר ולהתבונן מקרוב באיורים. אפשר לבקש מהם לחפש את הכלבה יויו. מה היא עושה בכל דף? איך נראה גיא כשהוא חולה ואיך רואים בתמונות שהוא הבריא? מתי הוא ישן ומתי הוא ער? מומלץ לקרוא בספר שוב ושוב. בעזרת האיורים הילדים יוכלו לספר את הסיפור בעצמם!

>> ממחיזים את הסיפור: אפשר לספר את הסיפור בעזרת בובות וחפצים שמופיעים בסיפור: בובות שונות שייצגו את גיא ובני משפחתו, כלב צעצוע, קופסת נייר טישו, קערת מרק ועוד. כדאי לחלק תפקידים בין הילדים ולעודד אותם להשתמש בתנועה ובהבעות פנים: איך אבא נראה כשהוא מודאג? אילו קולות משמיע גיא כשהוא כאוב? איך יויו מקשקשת בזנב?

קריאה מהנה ורק בריאות!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • מי נמצא? מי חסר לנו היום? הילדים מתבגרים ומתחילה להתגבש חבורה, וכל ילד חסר - מורגש. איך מגיבים הילדים כשחבר נעדר? אפשר להתקשר, להכין ציור, אפילו לשלוח סרטון קצר בו מברכים את החבר החולה. תוכלו לתרגל עם הילדים משפטים קצרים כמו "רפואה שלמה!" או "החלמה מהירה!", וללמד אותם לברך חברים שחזרו אחרי מחלה בברכת "ברוך (ברוכה) שובך!".
  • משחקים בפינת הבית: כדאי לדאוג לתחפושות ואביזרים בפינת הבית, שיזכירו את הסיפור ויעודדו משחק "כאילו חולים". אפשר להוסיף לפינה קומקום וכוסות לתה, נייר טישו, אפילו בקבוק חם. תנו לילדים לתרגל "ביקור חולים" ו"לטפל" בכם.
  • חיית מחמד: למי יש חתול או כלב בבית? איך קוראים לו? האם כמו יויו גם הוא ישן אתכם במיטה? אפשר לתת לילדים להחזיק בובות פרווה ולחבק אותן. כדאי ללמד אותם ללטף בעדינות, רק על הגב ולא בפנים, וללטף רק חתול או כלב בית שמכירים.
  • תה צמחים: אפשר להביא למפגש עשבים ותבלינים שונים, למשל מרווה, לואיזה, נענע, קינמון, ג'ינג'ר ועוד. תנו לילדים להריח, האם הריח נעים? אפשר להכין חליטות תה ולהגיש אותו בימי החורף הקרים.
  • פעילות משפחתית: אפשר להזמין את ההורים למפגש בעקבות הספר. הילדים יכולים להמחיז את הסיפור, תוכלו להגיש לכולם מרק חם ותה צמחים, וכל משפחה תכין יחד ערכת "רפואה שלמה" משפחתית: קופסת נעליים מקושטת ובה חבילת טישו, פלסטר צבעוני, שקית תה צמחים, משחק או בובת פרווה קטנה, וכמובן – ספר חדש.

להורדת/הדפסת ההצעות להורים לחצו כאן

הורים יקרים,

מה עוזר לגיא להבריא? מרק של סבתא, תה של סבא, מנוחה, תרופה – והרבה אהבה! כל בני הבית מתגייסים לעזור לגיא, אפילו יויו הכלבה הנאמנה. והם מצליחים, כל אחד בדרכו.

 

ביקור חולים

מחלות הן חלק מהחיים, וכשמזג האוויר מתקרר, הן "מבקרות" כמעט בכל בית. כשעולה החום אנחנו עוצרים את הפעילות השגרתית ומתכנסים אל תוך עצמנו. אנחנו יוצאים ממעגל החברים והעבודה הרגילים שלנו, ולפעמים מרגישים בדידות ושעמום.

ביקור חולים היא מצווה "שאין לה שיעור" (נדרים לט ע"ב), כלומר אין לה מידה מדויקת. כל חולה זקוק לעזרה במידה שונה, וכל מבקר יכול לסייע – אפילו ילדים קטנים, ואפילו בעלי חיים! היחס החברי אל החולה, ההתחשבות בו והאהבה שמרעיפים עליו, משפרים את מצב רוחו ועוזרים לו להחלים.

אנו מאחלים לכם קריאה מהנה ובריאות איתנה!

 

פעילות בחיק המשפחה !

  • כדאי לקרוא את הסיפור כמה פעמים ולהתבונן יחד באיורים המיוחדים. תוכלו לשאול את ילדיכם: איך רואים באיור שגיא אינו מרגיש טוב? כיצד כל אחד מבני הבית עוזר לו להחלים? אפשר לחפש בספר תמונות של יויו הכלבה ולשאול מה היא עושה בכל עמוד. ילדיכם יכולים לספר לכם את הסיפור במילים שלהם על פי רצף האיורים.
  • אמא, אבא, סבתא, סבא ויויו משתדלים לשמח ולעודד את גיא. כל אחד תורם כפי יכולתו ולפי הבנתו. תוכלו לספר לילדיכם על ביקור חולים שערכתם, או על ביקור משמח שקיבלתם פעם כשהייתם חולים.
  • פעמים רבות ילדים אינם יכולים לבקר את החולים, אבל גם הם יכולים לשמח ולעזור בתהליך ההחלמה. האם אתם מכירים מישהו שאיננו בקו הבריאות? אפשר לעודד את ילדיכם להכין ברכה מצוירת, לערוך שיחת טלפון עם החולה או להכין יחד משלוח טעים שיעזור לחולה להבריא.
  • אפשר לפתוח בבית "מרפאה לבובות" ולטפל בבובות ובחיות מחמד. תוכלו גם לשחק יחד: אתם תהיו ה"חולים", והילדים יטפלו בכם. או להפך.
  • סבא מכין תה ממותק וחם לגיא החולה. גם אתם יכולים להכין תה צמחים טעים ומחמם לכל המשפחה: מניחים בקנקן צמחי תבלין (למשל נענע, רוזמרין, לימונית ומרווה). מוסיפים מים חמים וממתיקים לפי הטעם. לבריאות!